Wat houden de nieuwe voorwaarden van Facebook eigenlijk in?

duimen-naar-beneden_designToen Facebook de overname van WhatsApp bekend maakte, schreeuwde de hele wereld moord en brand. De commotie ontstond doordat men dacht dat de privacy in het geding kwam.
Begin deze maand maakte Facebook haar nieuwe gebruikersvoorwaarden bekend, maar het lijkt dat maar een handjevol mensen de gevolgen hiervan inziet.

Advertenties en doorverkoop
Facebook voert vanaf 1 januari 2015 nieuwe gebruikersvoorwaarden in. Dit betekent dat het social media platform vanaf 1 januari jouw naam en profielfoto mag gebruiken voor advertenties. MijnOnlineIDentiteit.nl meldt zelfs dat Facebook vanaf januari het recht heeft om jouw foto’s en video’s te gebruiken en om het te verkopen aan derden.

Artikel 2.1
(Vernieuwde gebruikersvoorwaarden Facebook)
Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Uitzondering Duitsland
Alleen voor Duitsers is er een uitzondering gemaakt in de vernieuwde gebruikersvoorwaarden. Zij kunnen voorkomen dat hun naam en profielfoto naast een advertentie komen te staan.

Artikel 9.1 (Vernieuwde gebruikersvoorwaarden Facebook)
Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.

‘Statuut van Rome’
Het lijkt erop dat nog niet veel mensen beseffen wat de nieuwe gebruikersvoorwaarden inhouden. Een handjevol mensen denkt dat zij de nieuwe gebruikersvoorwaarden kunnen omzeilen door een standaardverklaring op hun tijdlijn te plaatsen. Volgens deze Facebookgebruikers zijn de nieuwe voorwaarden in strijd met met het ‘Statuut van Rome’.

Rechtszaak alleen in VS
De juristen van Facebook waren hier waarschijnlijk op voorbereid. In de gewijzigde voorwaarden staat namelijk ook vermeld dat persoonlijke gegevens kunnen worden overgedragen aan de Verenigde Staten. Dus als je Facebook wil aanklagen, kun je dit doen bij slechts twee Amerikaanse rechtbanken.

Wil je niet dat Facebook jouw naam en profielfoto gebruikt? Dan lijkt de enige oplossing om je Facebookaccount op te zeggen.

bron: http://www.nieuws.nl

Mijn Facebookpagina.
 

Vergeet niet te liken….
Alvast dank.

 
I’ve already liked this page

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: